Co zrobisz gdy Twój laptop się zepsuje?
Czy wiesz jak oddać laptopa do serwisu? Niby to takie proste i oczywiste. Zanosisz lub wysyłasz i już, prawda? Nie wiem czy wiesz ale od tego, jak dokładnie opiszesz swój problem ze sprzętem, zależy szybkość i niezawodność naprawy. Szczególnie jeśli dotyczy to naprawy gwarancyjnej, kiedy laptop jest wysyłany do serwisu producenta. Często słyszę podczas rozmowy telefonicznej: "Mój laptop nie działa". Wtedy zadaję pierwsze pytanie - Laptop nie włącza się w ogóle (nie reaguje na przycisk włącznika) czy nie uruchamia się system (nie można zalogować się do systemu)?
Jak myślisz, jaka jest odpowiedź?
Laptop nie działa czyli nie można dostać się na pulpit. A ja bym raczej powiedziała, że niedziałający to taki, który się nie uruchamia. Ja wiem, że nie każdy musi się znać i dla Ciebie być może to żadna różnica, czy nie możesz włączyć laptopa czy zalogować się do systemu. Rozumiem. Przecież dlatego dzwonisz lub przychodzisz do serwisu. I kilka razy już usłyszałam, że "przecież ja się nie znam, do fachowców dzwonię". I wtedy zastanawiam się, czy przypadkiem ten ktoś nie chciał się dodzwonić do jasnowidza i niechcący wykręcił mu się numer serwisu. Oczywiście, że nie musisz się znać ale zdradzę Ci jeden sekret. Sekret, dzięki któremu skuteczniej będziesz mogła zgłaszać wszelkie awarie (nie tylko laptopów).
Opisz, co widzisz! To takie proste.
Praktycznie przy każdym zgłoszeniu zadaję mnóstwo pytań. Nie dlatego, że jestem wścibska. Na podstawie tego co widzę, opisu klienta, wiedzy na temat tego, jak sprzęt zachowywał się wcześniej i czy był już kiedyś serwisowany, mogę ocenić co może być przyczyną awarii i ile będzie kosztowała naprawa. Tak "od ręki". W 90% to, co zdiagnozuję na podstawie tego co widzę i wiem od klienta, potwierdza się przy pełnej diagnozie sprzętu przez serwisanta. Poza tym pełny opis objawów (co się dzieje, w jakiej sytuacji itp.) przyspiesza proces samej naprawy. Wiadomo wtedy czego szukać.